بهترین مرکز تولید و فروش صنایع دستی حصیر و کپو در بوشهر – برازجان

در بوشهر ، برازجان

معرفی بهترین مرکز تولید و فروش صنایع دستی حصیر و کپو در بوشهر – برازجان

🔴 زهرا رضایی

🔹 زهرا رضایی یکی از بنام ترین فعالان در زمینه تولید و فروش صنایع دستی حصیر و کپو در بوشهر – برازجان می باشد که با ارائه خدمات با کیفیت به محبوبیت زیادی دست یافته است .

 

🔴 معرفی اجمالی خدمات زهرا رضایی :

✅  صنایع دستی حصیر و کپو می بافم

 

✅  درصورت تمایل به شماره من پیام بدید

 

🔸 شماره تماس  09366308797

 

کپو چیست؟

تعریف کپو

کپوبافی از هنرهای سنتی مردمان جنوب به شمار می‌ رود. به هنر بافتن برگ‌ های خرما و تزئین آن با نخ ‌های ضخیم رنگی، به صورتی که حاصل آن تبدیل به وسیله‌ ای حجیم و کاربردی شود، کپوبافی می‌ گویند.

کپو در لغت دزفولی به سر یا کله و اصطلاحا به هر شی کروی، گرد یا چمپاتمه زده گفته می‌ شود؛ و در تعریف به مصنوعات حصیری که از برگ خرما یا “کرتک” به شکل ظروف دردار کروی بافته می ‌شود، اطلاق می‌ گردد.

کپوبافی چیست؟

کپوبافی را می ‌توان از جمله صنایع وابسته و مکمل مرتبط با نخل داری معرفی کرد. زیرا اصلی‌ ترین ماده برای تولید آن، برگ ‌های درخت خرماست. برای کپوبافی، از برگ‌ های جوان درخت خرما استفاده می ‌کنند. کپو ب‍‍ا پ‍ی‍چش‌ س‍‍اق‍ه‌‌ های م‍رک‍ز‌ی‌ و ج‍و‌ان‌ ن‍خ‍ل‌ ب‍ه‌ دور س‍‍اق‍ه ‌‌های ک‍رت‍ک‌ ش‍ک‍ل‌ م‍‍ی ‌گ‍ی‍رد و ب‍‍ا ن‍ق‍ش ‌‌‌ان‍د‌از‌ی‌ ک‍‍ام‍و‌ا‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ال‍و‌ان، زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ ‌آن‌ چ‍ن‍د ب‍ر‌اب‍ر م‍‍ی‌ ش‍ود. نقوش استفاده شده در کپو بیشتر لوزی، نیم لوزی، سه پر، چهار پر، پنج پر و ستاره‌ای است که اغلب برگرفته از نقوش آجری یا خشت ‌های قدیمی دزفول است.

کپوها معمولا توسط زنان هنرمند ساخته و بافته می‌ شوند. هر چه محصول کپوبافی شده با مقدار بیشتری نخ رنگی آراسته شود، محصول نهایی از نظر هنری ارزشمندتر به شمار می‌ رود؛ و هر چه رنگ ها تندتر و به اصطلاح گرم ‌تر باشد،کار جلوه و جذابیت بیشتر و بهتری خواهد داشت.با این حال برخی افراد از نمونه‌ های ساده ‌تر محصولات کپوبافی بیشتر استقبال می ‌کنند.

کرتک (KERTAK)نوعی گیاه خودرو است که در حاشیه نهرها، رودخانه‌ ها و دشت ‌ها در مناطق باتلاقی, و گرمسیری به وفور یافت می ‌شود. کرتک علف هرزی است که دارای ساقه بلندی همچون گندم است، و ساقه آن لاغر، کشیده و مثل نی دارای بند بند است.

این گیاه در کنار جویبارها رشد می‌ کند و دارای استحکام کششی به مراتب بیشتری نسبت به ساقه گندم، یا جو می باشد. کرتک ظاهراً خوراک هیچ حیوانی نیست و دچار آفت هم نمی‌ شود و این خود نقطه قوتی, برای محصول است.

از کرتک برای مغز ردیف‌ های بافته شده در کپو استفاده می ‌کنند. در واقع برگ درخت خرما به دور یک, یا دسته ‌ای از کرتک ‌هایی که کنار هم قرار گرفته‌ اند پیچیده می‌ شود. «کرتک» هیچ آفتی ندارد. به همین دلیل محصول نهایی، بهداشتی بوده و فضایی برای رشد حشرات را به دلیل استفاده از گیاه کرتک فراهم نمی ‌سازد.

برگ درخت خرما را نیز قبل از شروع به بافتن به مدت یک روز در آب خیس می ‌کنند. برگ ‌ها به رنگ سفید است، یعنی این برگ‌ ها از شاخه تازه ‌ای که هنوز به طور کامل باز نشده، بریده شده ‌اند.شاخه درخت خرما در آغاز به شکل برگ‌ هایی جمع شده در کنار ساقه است، مثل بادبزن‌ هایی که به‌ صورت, پلیسه جمع می ‌شوند. هنگامی که برگ‌ ها را از شاخه ‌های جوان انتخاب کنیم به ‌دلیل آنکه، هنوز تحت تاثیر نور آفتاب قرار نگرفته ‌اند سفید هستند و همچنین پهنای کمتری دارند.به این ترتیب، رنگ روشن و عرض کم برگ‌ها به راحتی بافت و خوش نقش کردن کپو کمک می‌ کند.

این سایت هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

آگهی های دیگر از این کاربر

آگهی های مشابه

نظرات کاربران