تبلیغات کلیکی یا PPC چیست ؟

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست ؟

تبلیغات کلیکی(ppc) روشی از تبلیغات اینترنتی می باشد که توسط آن بازدید کننده به وب‌سایت، اپلیکیشن و یا رسانه‌ های دیگر هدایت شده و تبلیغ دهنده با توجه به شمار کلیک‌ها و همینطور بازدید از رسانه خود، به سرویس دهنده ppc هزینه تبلیغات را پرداخت می نماید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) از لحاظ ساختار شباهت به بازاریابی در موتور جستجوگر دارد. قطعا بارها به این گونه از تبلیغات و بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی برخورد نموده اید. شما می توانید در چهارچوب شبکه های اجتماعی با تدوین تبلیغ مورد نظر خودتان و هدف گذاری جامعه آماری ، آن را به بازدید کنندگان نمایش دهید و در ازای کلیکی که روی آن انجام می دهید، اقدام به پرداخت هزینه ای مشخص نمایید.

 

برای ثبت آگهی اینترنتی در نیازگرد کافیست ثبت نام کنید !

 

فیس بوک، توییتر، لینکدن و اینستاگرام این گونه امکانات و اختیارات را به ما می دهند. ولی با توجه به منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی و وضع تحریم ها علیه ما، شرایط به کارگیری از این ابزارها در ایران بسیار محدود شده است.

گونه ای که اغلب کاربران ابرانی به عنوان تبلیغات PPC با آن آشنا هستند، عموما تبلیغات متنی یا بنری در دیگر وبسایت ها است که این روش از تبلیغات را در این بازه محدود می کند.

 

روش های به کارکیری تبلیغات کلیکی

برای به کارگیری از این کانال بازاریابی دو راه وجود دارد.

یک به صورت مستقیم با وبسایت ها وارد مذاکره شویم و دو اینکه از خدمات آژانس های تبلیغاتی مانند Anetwork، کلیک یاب  و یا عدد و … برای تبلیغات موبایلی استفاده کنیم.

در روش اول زمان و انرژی بیشتری صرف راه اندازی کمپین تبلیغاتی خواهد شد اما نتیجه گیراتر بوده و  کنترل بیشتری بر فرایندها حاکم خواهد بود. در روش دوم ممکن است تبلیغ به صورت گسترده تری در بستر وب و اپلیکیشن ها به نمایش در آید، اما اینکه دقیقا در چه زمانی و در چه وبسایتی و به کدام دسته از کاربران نشان داده شود تقریبا از کنترل شما خارج است.

 

اما بدون در نظر گرفتن روش تبلیغاتی که انتخاب کرده اید باید مادام به فکر اندازه گیری باشید. تعداد کلیک یا CTR  بنرهای تبلیغایت خود را مدام رصد کنید، برای صفحات فرود خود UTM تعریف کرده و متریک ها و نحوه اقدام هر کمپین را با تعریف درست هدف یا Goal Setting در گوگل آنالیتیکس اندازه گیری نمایید تا بتوانید با مشخص کردن ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، برآورد درستی از نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی به دست آورید تا در راستای بهبود آنها عمل کنید.